Fenomenet med haulfilmer

 

 ”Hauling”

Haulfilmer har funnits på YouTube i ungefär 1 ½ år. Det är unga tjejer, som spelar in filmer där de visar upp smink och kläder som de  handlat. De som har många följare på sin YouTube kanal visar förmodligen upp smink och kläder som de fått i gåva för att visa upp dem i haulfilmen. Känslan som tittaren får är en slags ”jag kollar på vad en tjejkompis shoppat” eller vad hon spenderar sina pengar på.

Enligt The New York Times fashion & style finns det tjejer som blivit YouTube kändisar som tjänar runt $ 1,000 i månaden genom YouTube´s ”partners” program, som ger medlemmar som gör reklam i sina videos, del av reklamintäkterna.

Vi har t.ex. Misslisibell som vi skrivit om i tidigare inlägg som har 116 000 prenumeranter på sin YouTubekanal. Lisa som hon egentligen heter har gjort över 1000 filmer där hon delar med sig av sminktips mm. Hon är väldigt populär bland tjejer mellan 9-13 år och är en förebild för många. Även Lisa gör haulfilmer om sina ”shoppingfynd”.

På vår skola finns det en del barn med egna YouTubekanaler som lägger upp filmer med allt möjligt innehåll. De som gjort haulfilmer har fokuserat på filmer där de visar upp godis som de handlat. Precis som de som har många följare och förmodligen får sina varor i present så visar våra barn upp sitt godis, berättar vilken affär de handlat i. De visar även tydligt upp chipspåsen och förtydligar för tittaren vilket märke som de är. Kalasbra reklam för chipstillverkaren, helt gratis dessutom. Kommentarsfältet under filmerna är fyllda med positiva såväl som negativa kommentarer.

Många som gör haulfilmer visar även upp sina födelsedagspresenter. Dessa filmer kanske ”trendar ”stort till jul.

Reflektioner som vi tycker att man kan ta upp med barnen på fritids. Men framförallt under skoltid eftersom detta just nu berör äldre elever.

– Diskutera reklam – sponsring av de som har många följare – vad vill jag göra reklam för
varför just dessa saker.
– Vilken bild ger man av sig själv – vilken bild vill man ge.
– Kommentarer – vad är ok att skriva – inte ok att skriva – hur känns det att få positiva
eller negativa kommentarer. Eller inga kommentarer alls.
– Avundsjuka – kan det uppstå avundsjuka om någon visar alla sina 27 julklappar –
varför vill man visa dem – syfte.

Skolverket har övningar

Här nedan hittar du förslag på övningar som kan användas i skolan för att diskutera källkritiska frågor om
filmens budskap, syfte, avsändare och mottagare.

http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.192554!/Menu/article/attachment/youtubeovningar.pdf

1 tanke på “Fenomenet med haulfilmer

  1. Pingback: Periscope – bästa appen 2015 enligt Apple | IKT-fritids- ett socialt och kulturellt fenomen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.