IKT-fritids med år 1

 

Vårt första IKT tillfället med år 1 gjorde vi så här.

Först lite bakgrundsfakta för att klargöra våra förutsättningar.

Vi har i nuläget 8 st IPads / klass i år 1. Vår skola är tre parallellig och fritids- avdelningarna åldershomogena. Det betyder att vi har tillgång till 22 IPads på fritids till drygt 80 st barn. De flesta styrda aktiviteter som idrottshallen, viss skapande verksamhet, mullemeck-verkstad mm. har barnen möjlighet att välja om de är intresserade. Vi brukar ta ca 8 barn/klass varje gång. Eftersom barnen i år 1 brukar vilja göra / prova på det mesta så återkommer aktiviteterna många gånger så att alla som vill får chansen.

När vi nu startade med IPads tänkte vi att 6 barn från varje klass var lagom för att hinna med och hjälpa de som behövde hjälp. Två barn gick hem så det blev 16 barn och två pedagoger detta tillfälle.

Vi hade lagt fram 16 IPads på borden och 16 förväntansfulla barn kom in och ville veta vad de skulle få göra.

Vi började med att visa hur man bär IPadsen och hur tangentbordet fungerar.

Eftersom det var första tillfället pratade vi om vad I – K – T står för.

I = information – vad menas med information? Har någon Googlat någon gång? Nästan alla händer i luften! Vad sökte ni efter? Fakta om något? Information – kunskap.

K = kommunikation – vad menas med kommunikation? Man pratar eller skriver till varandra. Någon som pratat på Skype?

T = teknik – vad menas med teknik?

IKT = information- och kommunikationsteknik = hur vi pratar eller skriver eller visar filmer eller musik eller bildspel eller podradio mm. för varandra. Vi använder tekniken – Ipad, dator, smartphone för att kommunicera med varandra.

 

Vid detta tillfälle ville vi visa appen IMotion HD som är en app för att skapa animerad film genom att ta en bild i taget, flytta legogubben (eller vad man valt att filma) en liten bit, ta nästa bild osv. när det sätts ihop har man gjort en film.

Vi började genom att visa en film på smartboarden som några barn gjort vid ett tidigare tillfälle. ”Pusslet som försvann”

Därefter visade vi hur appen iMotion HD ser ut på smartboarden och startade programmet och gjorde en liten film samtidigt som barnen kunde se det på smartboarden.

Sen var det dags att sätta igång. Linnea delade ut små plastfigurer av alla möjliga sorter som barnen kunde välja bland. Snart var alla igång med filmskapandet! En del gjorde flera korta filmer för att snabbt se resultatet medan andra gjorde väldigt långa filmer.

Detta tillfälle hade vi besök från tidningen Läraren.

Bilden har Maria Dahl tagit

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.