IKT-fritids med IPADS

 

Tjo! I veckan startade vi igång med våra ettor på skolan: IKT fritids med Ipads.

Då Sågtorpsskolan hänger med i utvecklingen kring digitala verktyg och har blivit med Ipads har vi fått fundera om, kring IKT fritids aktiviteten. Kommer det bli så självklart att barnen kommer vara på internet, som när de använder en dator, när det finns spel appar på Ipads? Kommer de självklara vädergrunds frågorna dyka upp som de gjort tidigare när vi haft IKT fritids?

Risken finns att barnen spelar de app-baserade spelen som vi i skolan har installerat åt dem och att de inte väljer internet på ett lika naturligt sätt som vid en dator. Det lärande som sker kommer inte vara på barnens arena eftersom vi vuxna i förväg begränsat och kontrollerat deras användande i och med att vi i förväg bestämt vilka appar som ska finnas. IKT fritids aktiviteten bygger på att barnen ska dela sina egna erfarenheter och upplevelser i sociala sammanhang där de är experter. Ett så kallat barncentrerat perspektiv. Men med de appar med ofta likartat innehåll, som vi pedagoger installerat, blir aktiviteten kontrollerad och tillviss del förutbestämd

Man skulle förstås vilja se att barnen själva skapar en sida på Ipaden med spel som de vanligtvis spelar och är bekanta med. Men då kommer man till diskussionen om pengar.

Okej, men om det är bara gratis appar då? Då är det lätt att hamna i en genus diskussion. Är det så att flickor spelar flickspel och pojkar  spelar pojkspel?

Jaha undrar vi då? Är det så och vad kan vi dra för slutsatser av det?

Självklart finns det ett genus tänk i de appar som presenteras i ”shopen”: de är ju skapta för att säljas/hämtas hem av många och självklart är de riktade till en specifik målgrupp. Men så länge vi vuxna benämner dem som ”flick” och ”pojk” spel kommer vår nästa generation också fortsätta att göra det. Detta resonemang omfattar även leksaks och klädindustrin.

Faktum är att spel industrin är en aktör som inte marknadsför sina produkter mot ett specifikt kön utan det är vi vuxna som gör det.

Alternativt är spelen så kallade spinoff produkter, av någon annan framgångsrik produkt: t.ex.
Star Wars eller Barbie och då indirekt riktade emot flickor eller pojkars intresse/idoler och tidigare bekantskap med filmen, leksaken eller annan produkt/vara.

Vi skulle kunna låta barnen tanka hem dessa spel de spelar hemma och är proffs på för att sedan diskutera valen med barnen? Då får IKT fritids sin givna plats i värdegrundsarbetet.

Då kan man hamna i diskussion om föräldrarnas åsikter. Vad kommer de att tycka? Att deras barn får spendera tid på ”måla naglarna-appen” när de spelar den sååååå mycket hemma. Det kan väl barnet göra hemma så vi i skolan bara erbjuder bra pedagogiska appar som är skapade för lärande och utveckling och som vi utbildade pedagoger har godkänt som ”bra” appar.

Tja? Vad är egentligen en bra app? Och vem bestämmer det!? Den som installerar eller den som ska spela?

Det är viktigt att synliggöra barnets perspektiv hos oss pedagoger som arbetar på fritids. Men det kräver att vi är villiga att tänka metakognitivt med ett reflekterande förhållningssätt då vi prövar och omprövar våra tankar och idéer. Förhoppningsvis blir vi medvetna om vårt egna och barnens lärande och utvecklar arbetet med
IKT fritids på bästa sätt.

Vidare funderar vi över om våra Ipads kommer se olika ut. Med barnperspektivet i fokus kommer några att ha vissa spel, andra inte. Får alla barn tillgång till samma utbud då? Såklart inte, men då skapas det möjligheter att dela/ berätta/ kommunicera/lära och utveckla. Samtidigt som nya sociala grupper bildas, där intresserade barn samlas runt ett specifikt spel och skapar nya relationer vilket i sin tur leder till nyvunnen kunskap, lärande och kompetensutveckling.
Så….

Det finns många kluriga ”hinder” i detta, som måste skuttas över. Några är högre och svårare, andra lägre och lättare att komma över. Det viktigaste är att vi gör det tillsammans. Att vi vuxna börjar intressera oss på riktigt för vad barnen tycker är viktigt! Att vi integrerar och kommunicerar med dem på deras villkor, på deras arena och på så sätt skapar förtroende, ansvar och tillit till varandra. Det innebär att man måste vara modig och lägga ifrån sig sina tidigare antaganden/rädslor och principer och vara villig att låta sig ledas.

Då vinner alla i denna hopptävling och alla får medalj!  🙂

Men vad gjorde vi då på första tillfället med Ipads och IKT fritids?

Det återkommer vi med snart!!

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.