Talking Angela

På vår skola cirkulerar varningar för appen Talking Angela. Enligt ryktet ska en pedofil vara ”inhackad” på appen. Han ser dig och kan söka upp din IP adress, han har redan kidnappat flera barn. Detta rykte har en global spridning och har cirkulerat i ca 1 år. Många barn är oroliga och sprider vidare genom Instagram med uppmaningen SPRID detta och ta bort appen genast!
Talking Angela är en katt som sitter på ett café i Paris och småpratar med dig. Hon vill ha frågesport, prata om var man träffar vänner, veta vilket som är ditt favoritdjur mm. Ibland kan man bli förvånad över hur rätt hon svarar och ibland är det helt galet.

Om det här ryktet skulle vara sant så skulle appen tagits bort för länge sedan och den misstänkte skulle varit åtalad och dömd. Det finns absolut ingen sanning i dessa rykten!
Det som är intressant är hur de uppkommit. Att katten Angela svarar på ett sätt som om man tror att det är någon som verkligen ser och hör dig?

Chatterbot är ett datorprogram som programmeras med svarsalternativ och precis som när man kodar spel finns mängder av ”om användaren skriver så här – svarar jag så här” .
På frågan om vilket som var mitt favoritdjur, svarade jag, ko. Då undrar Angela om det är jobbigt att gå ut med en ko och vad jag matar den med. Ett relevant svar.

Det finns absolut ingen grund för att vara orolig för den här appen, däremot är det viktigt att prata om vilken information man delar med sig av och vilka konsekvenser det kan få.

På IKT fritids lyfter vi ofta frågor som;
Ska man berätta sitt lösenord för någon? Vem? Varför?
Vilken information ska jag ha på min profil på Instagram? Varför? varför inte?
Ska jag dela information som mitt mobilnummer, min adress, min skolas namn? Varför? varför inte?
Vilka bilder ska/kan jag dela?
Bilden på familjens nya bil med regskylt synlig, hur ska jag tänka?

Angela 2

Angela

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.