Slutar skolans ansvar vid skolgårdsstaketet?

När barn och unga blir kränkta och trakasserade på fritiden, är det verkligen skola och fritids ansvar att reda ut och se till att det upphör?

Vi anser att kränkningar som sker på elevernas fritid oavsett var de sker måste redas ut och upphöra! Kränkningar och trakasserier oavsett om de är fysiska eller sker via SMS eller genom olika sociala medier påverkar elevernas situation i skolan.

 DO Diskrimineringsombudsmannen arbetar för att främja lika rättigheter och möjligheter och motverka diskriminering.

Här följer två citat ur;
”Lika rättigheter i skolan” en handledning för att främja likabehandling i skolan.
Kränkningar på nätet och via sms
”Utsätts elever för trakasserier och kränkande behandling via sms eller internet? Om
det sker kränkningar på fritiden som fortsätter i skolan eller på annat sätt ha negativ påverkan på elevernas skolsituation har skolan en skyldighet att agera. Med internet och mobiltelefoner suddas gränsen mellan skolan och fritiden ut. Skolan bör därförvara extra uppmärksam på kränkningar som pågår bland elever på nätet och via sms.”  sid 39

Utbilda i sociala medier
”Visar kartläggningen på kränkningar via mobiler eller internet? Utveckla metoder
för att upptäcka, förebygga och åtgärda trakasserier och kränkande behandling
som sker via sms eller på internet. Utbilda elever och vårdnadshavare/föräldrar
i etiskt förhållningssätt i sociala medier, till exempel Facebook. Se till att ni somarbetar i skolan får utbildning i hur ni snabbt kan agera för att få bort kränkande inslag från sociala medier. ” sid 45
http://www.do.se/Documents/handledningar-utbildning/lika_rattigheter_i_skolan.pdf

Hur kan vi arbeta förebyggande mot kränkningar via sociala medier i skolan?

  • Fråga eleverna hur tonen är på de sociala medier de använder?
  • Vilka medier är populära i klassen?
  • ASK.fm? Instagram? Secret? Väljer många att vara anonyma? Hur känns det att få elaka kommentarer om t.ex. sitt utseende eller sin person? Varför väljer några att skriva taskiga kommentarer?
  • Foton som man delar på sociala forum, på sig själv, eller andra – hur ska man tänka?
  • Var går gränsen med att vara personlig och privat?
  • Vad ska / kan man göra om man märker att någon blir illa behandlad?
  • Vad är skoj? För vem är det skojigt?
  • Brukar eleverna blockera och anmäla kränkningar i sociala forum eller i spel? Varför / varför inte?
  • Vad betyder yttrandefrihet?
  • Vad säger lagen? Kan man bli stämd och få betala böter om man förtalat någon på nätet fast man är under 15 år? Gå in på nohate.se och lyssna på juridikpoddarna eller ladda hem material om näthat och juridik.

logotype

Länkar med bra material!:
http://surfalugnt.se/
http://www.statensmedierad.se/
http://nohate.se/

Vi vill också tipsa om skolverkets sida om källkritik och ryktesspridning i sociala medier

http://kollakallan.blogg.skolverket.se/2014/09/15/nyhetsspridning-eller-ryktesspridning-det-ar-fragan/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.