Spelande som utvecklar relationer

Det är kul att se att utbudet av speltidningar ökar, även de som är riktade mot den åldersgrupp som konsumerar mest spel på nätet eller applikationer. Tweensen, eller de som är emellan barn och ungdomsåren.
Vi på IKT-fritids köper, läser och lånar ut tidningarna Zapp och Robot på fritids.

Zapp
http://www.mynewsdesk.com/se/egmont-kaernan/pressreleases/nioaaringar-goer-ny-speltidning-med-egmont-855944

Robot
http://robotbloggen.com/2012/07/02/nytt-nummer-ute/

Delvis för de barn som är intresserade av att utveckla sitt spelande, får många bra tips och råd hur de kan göra, men kanske inte tycker att läsning är så roligt. Då kan intresset vara en inkörsport till att aktivt börja läsa och förstå hur man utvinner fakta i texter och hur man hanterar information man läser.

Delvis för att det skapar en social atmosfär kring tidningarna då barnen samlas omkring dem och läser tillsammans, ibland en-till-en och inland kan det samlas 5-6 barn framför samma reportage.

De här tillfällena är mycket lärorika att observera som pedagog, se vem som leder, vem som delar med sig, eller vem som anpassar sin läsning.
Det skapar även mycket stor möjlighet att samtala med barnen om deras spelande. Ett tillfälle att lyssna till deras berättelser och samtidigt lära sig om spelen, vilket fackspråk gäller och vad spelen går ut på. Den informationen kan vara mycket värdefull för pedagoger eftersom tillit, respekt och ansvar utvecklas tillsammans i sociala sammanhang och när relationer uppstår. Vi tror att när barn känner att de har pedagogernas fulla tillit, förtroende och respekt kan den relationen hjälpa barn att våga vara- och våga berätta om det är något som bekymrar dem.

Vi vill lyfta dessa tidningar som vi upplever skriver fler positiva reportage om spelande och hur de uppmanar till schysst kompis anda och lekfullhet. I senaste numret av Zapp
(nr 5 2014) tas det t.ex. upp hur spelandet kan göra dig till en bättre kompis!

Företaget EQidz har utvecklat ett spel som just har detta syfte.
Peppy pals http://peppypals.com går ut på att behandla vänner på ett bra sätt.
Ett härligt inslag som planeras spelas i åk 1 på nästa IKT-fritids! 🙂
Ett annat företag som heter TAPRR har gjort ”Sumoboy” som synliggör hur mobbing kan te sig och hur man gör att för att motverka det.
Hejja spelutvecklarna säger vi på IKT-fritids! Det hela handlar om förståelse! Att skapa förståelse hos våra unga är vårt främsta syfte på IKT-fritids och skapa möjligheter att sedan se barnen använda sina kunskaper och förmågor för att skapa en trevligare och vänligare närvaro på nätet!
Bilder tagna ur tidningen Zapp( Michael Gill. nr 5 2014.)

IMG_7443.JPG

IMG_7441.JPG

IMG_7442.JPG

IMG_7445.JPG

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.