Bring your own device!

Förra veckan släppte .se sin senaste rapport om eleverna och internet.
https://www.iis.se/docs/Eleverna_och_internet-2014.pdf

Det är mycket intressant läsning. Man har frågat elever från förskoleklass till gymnasiet om deras internetvanor och hur de använder internet i sin grundskoleutbildning.

Av barnen i förskoleklass uppgav sig 75 % vara aktiva internetanvändare och 92 % av
7- åringarna att de har en egen surfplatta med internet.

Det som vi tänker, när vi läser rapporten är att kunskaperna kring datorn har minskat från förra årets rapport. Det beror på att fler elever använder mobila enheter när de använder internet enligt rapporten. Elever i den svenska skolan lämnas att på fritiden med hjälp av sina föräldrar och kamrater att hantera och utveckla kunskaper om internet. De flesta elever tycker att internet är viktigare för deras vardagsliv än för skolrelaterade arbeten.

Det är igenkännande läsning! Vi kan konstatera liknade resultat från vårt egna arbete i barngrupper åk1-4. Både på fritids och under skoltid.
Dessutom används inte Internet som ett verktyg i undervisningen i den utsträckning som skulle kunna vara genomförbart.

En förklaring, menar rapporten kan vara att eleverna upplever att de inte har tillräcklig internetuppkoppling i skolan. Skolor har som policy att inte låta sina elever använda sina egna verktyg i undervisningen som telefoner eller surfplatta. Här börjas diskussionen om möjligheterna med ”BYOD” bring your own divice, vilket är mycket intressant!

Det konstateras i rapporten att om elever fick använda sina egna digitala verktyg skulle det lösa frågan om att eleverna upplever låg tillgång till internet samt skolan skulle, eller kanske blir mer eller mindre ”tvingade” att fokusera på internetanvändningen och utbilda eleverna om internet och det skulle vara ett stort steg framåt i utvecklingen. Detta kan skapa framtida möjligheter som definitivt bör undersökas!

Vi tror att man måste börja jobba med kunskaper, informationssäkerhet och innehåll när det gäller internet i skolan!
Vi vill därför tipsa om ett metodmaterial som tidigare ungdomsstyrelsen, som numera heter: myndigheten för ungdoms och civilsamhällsfrågor: ”ses offline”.

http://www.mucf.se/publikationer/ses-offline#main-content

Det är ett metodmaterial som är uppbyggt på lektioner riktade till lärare för att arbeta med etik, kritik och moral på internet i undervisningen. Det vanligaste budskapet vi får idag, från media och i nyhetsrapporteringar när det gäller ungas näthantering handlar mest om problem. Många unga har normaliserat en viss grad av utsatthet, trotts att de flesta unga internetanvändarna är riskmedvetna, men kan vi lämna över ansvaret till unga att själva hantera detta?

”Ses offline” lyfter ungas utsatthet på nätet. Materialet tillåter eleverna att reflektera kring attityder och konsekvenser.
Fördelen med det här materialet är att du som pedagog inte behöver vara expert, men det förutsätter att man ska läst igenom lektionerna innan och tänkt till.

Detta arbete anser vi ingår skolans uppdrag!
Det står klart i läroplan och styrdokument. Att aktivt arbeta förebyggande mot mobbing och att det är noll tolerans som gäller i skolor! Det barn upplever och utsätts för på nätet är också vår uppgift att hantera i skolan eftersom det påverkar elevers skolarbete och sociala samvaro.
Vårt arbete slutar inte idag vid skolgårdsstaketet utan det barn tar med sig tillbaka till skolan är vårt ansvar att hantera.

Materialet ”ses offline” är tydligt förankrat i lgr-11, pul och brottsbalken.
Med 4 lektioner ringar man in barnens aktiviteter på nätet och samtalar eller gör övningar för att konkretisera, informera och utbilda eleven i digital, social och virtuell kompetens.

Vårt arbete med detta har gett stora framgångar. Eleverna skäms inte längre utan vågar berätta om de utsatts för något obehagligt på nätet. Det är nästan tvärtom – de är stolta för att de vet hur de ska hantera det. Vi upplever att eleverna har fått en större kunskap om hur de kan hantera obehagliga situationer nu än de hade tidigare. De känner sig säkrare och ställer frågor om de inte förstår. De kommunicera med oss pedagoger dagligen i korridorer, på rasten eller i klassrummet men även på en digital arena när man inte är fysisk närvarande.

 

IMG_7558-0.JPG

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.