Centralt innehåll för fritids i reviderad läroplan – tips på ”digitala lektioner”

Läroplanen har fått ett nytt avsnitt om fritidshemmet. Den nya läroplanstexten är direkt riktad till fritidshemmet, och anger tydligt vilket syfte och centralt innehåll undervisningen ska ha: språk och kommunikation, skapande och estetiska uttrycksformer, natur och samhälle samt lekar, fysisk aktivitet och utevistelse.

imgres

Många skolor och fritidshem saknar en strategi för hur arbetet med it och digitala verktyg ska bedrivas i undervisningen och på fritids. Mycket faller på de enskilda lärarna och pedagogernas personliga förmåga och intresse. Här bidrar vi med tips på hur man kan arbeta.

Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll.

Språk och kommunikation
Samtala, lyssna, ställa frågor samt framföra egna tankar, åsikter och argument om olika områden, till exempel etiska frågor och vardagliga händelser.
Samtala om olika typer av texter.
Digitala verktyg och medier för kommunikation.
Säker och ansvarsfull kommunikation, även i digitala sammanhang.
Ord och begrepp som uttrycker behov, känslor, kunskaper och åsikter.
Hur ord och yttranden kan uppfattas av och påverka en själv och andra.

Här följer förslag på hur man kan arbeta med;
Digitala verktyg och medier för kommunikation.

Klargör vad som menas med att kommunicera ”Kommunikation är ett utbyte av tankar och idéer mellan människor” (En tvåvägs process där det sker ett utbyte av tankar, åsikter eller information, oavsett om det sker via tal, skrift eller tecken. )

På vilka olika sätt kan man kommunicera med varandra digitalt?
Eleverna kommer att ha mängder med förslag. Låt dem sedan berätta vilka digitala verktyg och resurser som de brukar använda.

Kommunicera med någon/några via Skype. Förbered frågor och använd projektor smartboard / duk och kommunicera med t.ex. rektorn, en politiker, en förälder i klassen eller annan person som eleverna kan ställa frågor till.

Säker och ansvarsfull kommunikation, även i digitala sammanhang.
Samtala kring hur man är en schysst kompis på nätet. I vår bok
”IKT möjligheter och utmaningar” finns mängder av frågeställningar och
övningar.
fritidhem_ikt_omslag-kopia

Här på bloggen har vi tidigare skrivit om vikten av att arbeta förebyggande mot kränkningar och trakasserier på nätet.

Likabehandlingsplan för nätet
Använd gärna de delar som är aktuella på ditt fritidshem.

I kommande inlägg kommer vi med tips på hur man kan arbeta med det centrala innehållet när det gäller de digitala delarna i;
skapande och estetiska uttrycksformer och natur och samhälle.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.