Dags att starta IKT Fritids i höst?!

Läsåret avslutas och förhoppningsvis ges det gott om tid för utvärdering. Tankar och funderingar kring om hur fritidsverksamheten ska utvecklas.
Kap 4 i Läroplanen finns med i bakhuvudet. Vad innebär det för verksamheten?

Följande ur Läroplanen för fritidshemmet är exempel från det centrala innehållet när det gäller den digitala kompetensen.

  • Säker och ansvarsfull kommunikation, även i digitala sammanhang.

Bilden ovan cirkulerar just nu på Instagram, ett av de ställen som barn och unga kommunicerar på. Hoppas att mottagarna ”gillar” !!!

  • Digitala verktyg för framställning av olika estetiska uttryck.
  • Etnicitet, könsroller, kroppsideal och konsumtion samt kritisk granskning av hur dessa företeelser framställs i medier och populärkultur.

Läs mer här

Regeringen har även beslutat om förtydliganden och förstärkningar i styrdokument – bl.a. i läroplaner för grundskolan och gymnasieskolan, för att tydliggöra skolans uppdrag att stärka elevernas digitala kompetens.

Läs mer här

Matematik
Algebra i årskurs 1–3:
Hur entydiga stegvisa instruktioner kan
konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering.
Symbolers användning vid stegvisa instruktioner.

Teknik
Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar i årskurs 1–3:
Att styra föremål med programmering.

Svenska och svenska som andraspråk
Berättande texter och sakprosatexter i årskurs 1–3:
Texter i digitala miljöer för barn, till exempel texter med länkar och andra interaktiva funktioner.

Kanske det är dags att införa IKT-fritids bland de mer etablerade inslagen på fritids, som skapande, skogen eller fritidsgympa?

Digitaliseringen i vårt samhälle utgör i dag en naturlig del av livet och den delen ska våra barn vara förtrogna med och ha kunskap om.

En av de viktigaste delarna är den om säker och ansvarsfull kommunikation i digitala sammanhang. – Att vara schysst och säker på nätet!
Bilden med personen som håller på att drunkna, har vi använt som diskussionsunderlag när vi har haft IKT Fritids. Frågor som ”Hur ska jag tänka om jag får en sån här bild i mitt flöde” och ska jag dela bilden på mitt konto, varför – varför inte” brukar generera bra och intressanta samtal.

Att använda digitala verktyg vid estetiska uttrycksformer, t.ex. drama och filmskapande, musik eller foto är en annan del som fungerar bra att arbeta med när man har IKT fritids. Och naturligtvis programmering!

Om ditt fritids funderar över att starta IKT fritids i höst – ta gärna kontakt med oss om du vill veta hur vi gjorde.

Eller köp vår bok för att komma igång.

Ha en riktigt skön och härlig sommar önskar Linnea och Stina

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s