På Klubben levlar eleverna i Gamla Testamentet

Vad är det som får elever i åk 4 att välja att ”plugga” in kunskaper om Gamla Testamentet på fritidsklubben efter skoldagens slut?
Skolan fick besök av medlemmar från Svenska Bibelsällskapet, som körde Bibeläventyret, dvs. dramatiserade berättelser ur Gamla Testamentet. Bibeläventyret är ett koncept som innehåller bl.a. drama, trolleri, rap och visuella symboler. Genom dessa levandegörs berättelserna.

Eleverna tyckte att de lärt sig mycket på ett kul och intressant sätt.
Vad var det då som drev flera elever att fortsätta att söka kunskap om Bibeln och
Gamla Testamentet på sin fritid?

Efter äventyret fick de tillgång till en sida på nätet. Där skulle de lösa ett problem och få den hemliga koden till olika spel. I spelet ingick även ett quiz som handlade om händelser eller personer ur Bibeln.
Svenska Bibelsällskapet har använt sig av spelifierat lärande (gamification), på ett smart sätt.
I spelet skaffar man poäng och levlar till högre nivåer vilket stärker belöningssystemet. En stark drivkraft som i det här fallet fick elever att utveckla sitt lärande i ämnet religion på sin fritid.

Ett spelifierat lärande som skapat så mycket motivation och engagemang att 10-åringar googlar på vilket det första budordet är och om vilken person som gett namn åt de fem första böckerna i Bibeln.

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.