Skolverket gör film om fritids hos oss på Sågtorpsskolan!

I fredags var Skolverket på besök igen, och denna gång besökte de en grupp som jobbar mycket med digital kompetens.
Anledningen till besöket var att dokumentera vårt arbete med digital kompetens på fritidshemmet.

Läraren Linnea, IKT pedagog började med en lektion i källkritik, då eleverna uppmanas att söka information och fakta om olika djur. Först fick de söka på noshörning, sedan på skvader och till sist på platipus som är det engelska namnet på näbbdjur. De fick diskutera den fakta om djuren de hittat och sanningshalten om dessa djur.

Vilka är källorna och vad säger dem? Vårt tips är att hitta tre liknande källor som stöder samma sak och därmed ökad trovärdighet.

Nästa tillfälle är det stationer i klassrummet då vi visar Skolverket på några av de aktiviteter som vi erbjuder eleverna på fritids. De filmade och intervjuade eleverna, och ställde många frågor till Linnea om hur Sågtorpsskolan har utformat arbetet med digital kompetens på fritids.

Vi hade valt att visa följande stationer.

Vi använde roboten Ozobot som följer koder som man ritar. Eleverna fick arbeta med sagorna Bockarna Bruse och Rödluvan, lägga händelsekort i rätt ordning och koda Ozobot från sagornas början genom handlingen till sagornas slut.
Några elever färglade teckningar och fick se dem väckas till liv med appen Quiver.

En grupp sökte efter mönster till pärlplattor på nätet som de skulle arbeta med, medan andra grupper spelade spelen Blockworld och Monument Valley samt programmerade med Scratch.
Vi visade även hur man kan programmera med dans och avslutade besöket med en gemensam dans som heter ”Follow the Leader” som de dansat mycket på fritids.

Filmen som Skolverket spelat in på Sågtorpsskolan kommer att presenteras i samband med Skolverkets nya portal, med information och utbildningsmaterial om digital kompetens på fritidshemmet inkom kort:

Digital kompetens i fritidshem

Se filmen HÄR!

 

2 tankar på “Skolverket gör film om fritids hos oss på Sågtorpsskolan!

  1. Hej. Hur gör ni rent praktiskt när ni fixar betalappar till barnen som ex monument valley? Alltså får alla barn spelet, hur dras pengarna från skolan?

    • Hej! Vi köper kort till App Store och det tas från våra pengar som vi har till inköp för barnen men vi har bara köpt monument valley en gång på en iPad. Så när barnen spelar det så kopplar vi upp på projektorn och så samarbetar dem och turas om vem som ”styr” på ipaden. Det fungerar kanon och barnen får möjlighet till kommunikation, turtagning, och samarbete.

      Lycka till!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.